Leijonapörssin esittely ja ohjeet
Näin kokoat joukkueen Leijonapörssiin
Toiminnot
Esittely
Leijonapörssi on netissä pelattava jääkiekkopeli, jossa voit kisailla lätkätaidoista ystäviesi ja työkavereidesi kanssa sekä valtakunnallisena turnauksena kaikkia muita vastaan.
Leijonapörssissä kootaan jääkiekon arvokisojen pelaajista kuvitteellisia kuusihenkisiä joukkueita. Joukkueet saavat pisteitä sen mukaan, kuinka sen pelaajat menestyvät oikeissa otteluissa.
Leijonapörssi alkaa arvokisojen ensimmäisestä ottelusta ja päättyy finaaliin.
Leijonapörssiin osallistuminen maksaa joukkueelta vain 3 euroa / turnaus. Ilmaisella peruspelillä voit kokeilla pelaamista 4 pelipäivän ajan.
Leijonapörssi-joukkueessa on kuusi pelaajaa: yksi maalivahti, kaksi puolustajaa ja kolme hyökkääjää.
Jokaisella valmentajalla voi olla useampia superpeli- tai hyperpelijoukkueita. Pelimaksu on maksettava jokaisesta joukkueesta erikseen. Ilmaisia peruspelijoukkueita saa olla vain yksi.
Joukkueen maksimihinta on jakson alussa 2.000.000 euroa. Jääkiekkoammattilaiset hinnoittelevat pelaajat, ja hinta muuttuu pelin aikana pelaajan menestyksen ja ostomäärän mukaan. Seuraavassa pelaajahintojen muutoskriteerit:
- +/- 1.000 euroa /pelaajan tekemä piste, max. +/-50.000 per ottelu.
- Hinta ei voi pudota alle 150.000 euron.
- Pelaajan vaihtamiset jakson aikana:
|
|
Pelaajahinnat alkavat muuttua vasta ensimmäisen pelipäivän jälkeen. Lisäksi, joukkueen ollessa kokoamisvaiheessa ts. vahvistamaton, tehdyt ostot ja vaihdot eivät muuta pelaajan hintaa eikä osto- ja myyntitilastoja. Pelaajien hinnat päivitetään ottelupäivisin pistepäivityksen yhteydessä. Välipäivinä (päivinä jolloin otteluita ei pelata) hinnat päivitetään vuorokauden vaihtuessa.
Jos ottelupäivän pistepäivitys viivästyy tai siirtyy myöhäisempään ajankohtaan, poisvaihdettujen pelaajien mahdollista arvonnousua ei hyvitetä joukkueille pistepäivityksen yhteydessä.
Tapahtuma | Maalivahti | Puolustaja | Hyökkääjä |
Voitto | 3 | 0 | 0 |
Tappio | -2 | 0 | 0 |
Tasapeli | 1 | 0 | 0 |
Maali | 25 | 9 | 6 |
Syöttö | 10 | 6 | 4 |
Voittomaali | 0 | 2 | 2 |
Alivoimamaali | 0 | 4 | 4 |
Alivoimasyöttö | 0 | 2 | 2 |
Jatkoaikamaali* | 0 | 3 | 3 |
Nollapeli | 12 | 0 | 0 |
Plusmiinus*** | 0 | +3 / -2 | +2 / -1 |
2 min jäähy** | -1 | 2 | 2 |
10 min jäähy | -5 | -5 | -5 |
Pelirangaistus | -8 | -8 | -8 |
Ottelurangaistus | -10 | -10 | -10 |
Paras pelaaja | 3 | 3 | 3 |
Kapteenin kerroin**** | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
** 2 min jäähypisteet annetaan vain henkilökohtaisista jäähyistä. Maalivahti voi saada jäähyistä maks. -10 p/ottelu, pois lukien ottelurangaistus.
*** Plus- ja miinustehot jaetaan pelaajan ottelussa saavuttaman loppusaldon mukaan.
**** Joukkueen kapteeni saa pisteensä 1,3 kertoimella ja ne pyöristetään aina ylöspäin. Myös miinuspisteet pyöristetään ylöspäin. (Esim1. pisteet 8*1,3=10,4->11. Esim2. -7*1,3= -9,1.
Maalivahdit saavat pisteet tasapelistä alkulohkon otteluista, jotka menevät jatkoajalle. Yleisen tilastointitavan mukaisesti voiton/häviön saa se maalivahti, joka on maalissa kun ottelun voittomaali tehdään. Jos voittomaali tehdään tyhjiin tai ilman maalivahtia pelattaessa, saa merkinnän se maalivahti, joka oli viimeksi maalissa. Samat ehdot toimivat myös tasapelille.
Maalivahdin torjuntojen pisteytys per ottelu |
Maalivahdin päästetyt maalit per ottelu |
Laukausten* pisteytys per ottelu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
IIHF:n tilastointitavan mukaisesti rangaistuslaukauskilpailun ratkaisevan maalin tekijä saa pisteet ainoastaan voittomaalista.
Tasapistetilanteissa joukkueiden sijoitus ratkaistaan seuraavilla kriteereillä tässä järjestyksessä:
- Vähiten pelattuja pelipäiviä
- Eniten maaleja
- Eniten tähtiä
- Vähiten jäähyjä
Yllä olevat tiedot löytyvät joukkueen vakoilusivulta, jonka voi avata esimerkiksi tulokset-sivulla klikkaamalla joukkueen nimeä.
Parhaisiin kimppohin osallistuvat kimpat, joissa on enintään 20 jäsentä. Parhaissa kimpoissa lasketaan yhteen kunkin kimpan viiden parhaan valmentajan pisteet. Tasapistetilanteissa ratkaisee em. kriteerien lisäksi kimpan jäsenmäärä: pienempi kimppa voittaa suuremman. Parhaiden kimppojen tulokset päivitetään pistepäivityksen yhteydessä. Yli 20 jäsentä sisältäville kimpoille on oma sarjansa, jossa on voimassa vastaavat säännöt.
Leijonapörssin pisteet päivitetään mahdollisimman pian otteluiden pisteiden valmistumisen jälkeen. Tämä tapahtuu aina pelipäivän viimeisen ottelun jälkeen. Joukkueen luonnit ja pelaajavaihdot pysyvät suljettuina, kunnes pisteet on päivitetty. Joukkueiden luonnit ja pelaajavaihdot saatetaan avata, jos päivitys viivästyy pitkälle seuraavaan päivään - pyrimme ensisijaisesti päivittämään pisteet ensin, jotta jokainen pelaaja voisi jatkaa peliä samalta viivalta. Pistepäivityksen arvioitu kesto on noin 30 minuuttia, riippuen otteluiden määrästä.
Pistepäivitys voi viivästyä huoltotoimenpiteiden, tilastopuutteiden, tietoliikennekatkoksien tms. vuoksi. Pisteet pyritään tällöin päivittämään mahdollisimman nopeasti, mutta on täysin mahdollista, että pistepäivitys suoritetaan vasta seuraavan vuorokauden puolella. Tilastopuutteissa kysymys on siitä milloin tilastot ovat saatavilla. Ottelupäivän pistepäivitys voidaan viedä loppuun myös vajaallisin tilastotiedoin, mikäli tilanne sen sallii. Tällöin puuttuvat pisteet pyritään päivittämään jälkikäteen asianomaisille Leijonapörssin joukkueille. Pisteet päivittyvät oikeille joukkueille vaikka pisteitä tehnyt pelaaja olisikin sittemmin vaihdettu pois joukkueesta. Leijonapörssillä on tieto kunkin joukkueen kokoonpanoista tietylle ottelupäivälle. Häiriöistä pistepäivityksessä pyritään ilmoittamaan uutisosiossa.
Leijonapörssiin osallistuminen maksaa joukkueelta 3 euroa. Parin bensalitran hinnalla saat jännitystä koko kisojen ajaksi!
Pelimaksu sisältää
- 11 pelaajavaihtoa pelin aikana. Vaihtoja tarvitset, jos pelaajasi loukkaantuu, joutuu pelikieltoon tai menestyy muuten alle odotusten. Jos 11 vaihtoa ei riitä, voit tilata niitä lisää. Yhdellä jaksolla voit käyttää enintään 20 vaihtoa.
- Kimppapeli - pelaa myös omia kavereitasi vastaan suljetussa kimppaturnauksessa, jolla oma tulospalvelu, sisäinen ilmoitustaulu, yms. Kimpat kisaavat myös keskenään ja kimppojen keskinäisen tilanteen löydät Parhaat kimpat -sivulta.
Ilmainen demo: Peruspeli
Voit tutustua Leijonapörssiin luomalla ilmaisen peruspelijoukkueen, jonka toiminta-aika on rajallinen ja ominaisuuksia on jonkin verran rajoitettu. Perusjoukkueesta puuttuvat esimerkiksi pelaajavaihdot. Peruspelijoukkue toimii 4 pelipäivän ajan.
Jokaisella valmentajalla saa olla vain yksi perusjoukkue. Tätä sääntöä ei voi kiertää rekisteröitymällä moneen kertaan eri sähköpostiosoitteilla. Vilppiä tehneet valmentajat poistetaan pelistä.
Peruspelijoukkueen voit päivittää täysivaltaiseksi superjoukkueeksi maksamalla pelimaksun. Kirjaudu peliin tunnuksillasi, klikkaa ”Päivitä tunnuksesi” -linkkiä ja seuraa ohjeita.
Jos joukkueen päivittää myöhemmin kisojen aikana, ei välistäjääneiden pelipäivien pisteitä päivitetä jäkikäteen.
Näin kokoat joukkueen
- Hanki tunnus eli rekisteröidy valmentajaksi
- Maksa pelimaksu joko:
- käyttämällä pankkimaksua
- tekstiviestinä
- Kokoa joukkue
- Liitä joukkueesi pelikimppaan
Leijonapörssiin rekisteröityminen tapahtuu näin:
- Klikkaa Leijonapörssin etusivulta linkkiä ”Luo uusi tunnus”
- Valmentajatunnuksena käytetään sähköpostiosoitetta
- Täytä huolellisesti yhteystietosi ja lue käyttöehdot
- Paina viel "Luo tunnus"-nappia
Tarvittaessa rekisteröidyn tilin pääsee poistamaan kirjautumalla palveluun ja siirtymällä "Omat tiedot"-sivulle. Sieltä löytyy "Poista käyttäjätunnuksesi"-valinta. Poistamalla tilin, poistuu myös tietosi Leijonapörssistä.
Pankkimaksulla: Tarvitset vain pankkisi antamat Internetpankkitunnukset. Pankkimaksu on helppokäyttöinen ja turvallinen. Tarkemmat ohjeet löydät kulloisenkin pankkimaksutoiminnon yhteydestä. Pankkimaksut ovat käytössä Nordean, Osuuspankin, Danske Pankin, Tapiolan, Handelsbankenin, Ålandsbankenin, S-Pankin sekä Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien ja Aktian asiakkailla.
Tekstiviestillä: Pelimaksun voi maksaa myös tekstiviestillä. Tarkemmat ohjeet tilaussivulla. Huom! Tekstiviestipalvelu toimii ainoastaan Soneran, Elisan, DNA:n, Saunalahden ja Tele Finlandin liittymistä. Voit maksaa myös Prepaid-liittymällä, kunhan liittymästä löytyy vaadittu kate.
Huom! Leijonapörssissä ei ole käytössä push-palvelua.
Rekisteröitymisen jälkeen sinun tulee luoda itsellesi uusi joukkue. Seuraa joukkueen kokoamisessa huolellisesti ruudun ohjeita!
Joukkue kootaan yhdessä vaiheessa, jossa joukkueelle annetaan nimi ja valitaan pelaajat. Joukkueeseen tulee hankkia yksi maalivahti, kaksi puolustajaa ja kolme hyökkääjää. Voit halutessasi myös peruuttaa tekemiäsi valintoja.
Kun kaikki pelaajat on valittu joukkueeseen, vahvista joukkueesi klikkaamalla "Joukkueeni on valmis" -painiketta.
Ennen turnauksen ensimmäistä ottelua, voit muokata vapaasti joukkuettasi ilman, että vaihtojen määrä vähenee.
Joukkueiden luominen ja muokkaaminen jäädytetään ottelupäivisin ennen ensimmäisen ottelun alkua ja avautuu jälleen pistepäivityksen jälkeen. Mikäli joukkuella ei ole kaikkia pelaajia valittuna, pelaajat eivät tule valituiksi ja jos jukkue on uusi, ei sen luonti onnistunut. Varmista että ehdit vahvistaa valinnat ennen päivän otteluita.
Jos käyttäjä hyödyntää hetkellisen virheen vuoksi noussutta pelaajabudjettia, on tämän virheen huomattua palautettava joukkue budjetin antamalle tasolle. Jos käyttäjä ei ylläpidon pyynnöistä huolimatta näin toimi, voidaan joukkueen vaihdot suorittaa ylläpidon toimesta tai kokonaan hylätä kyseiseltä jaksolta.
Kun olet koonnut superpeli- tai hyperpelijoukkueesi ja vahvistanut sen, voit liittyä kaverikimppaan tai luoda oman kimpan ja haastaa kaverisi mukaan. Klikkaa linkkiä KIMPPA ja seuraa huolellisesti ruudun ohjeita.
Perustaja päättää kimpan nimen ja salasanan, sekä kuvauksen kimpan luonnin yhteydessä. Kuvauksessa hän voi kertoa esim. kimpan säännöistä, jne. Tämän jälkeen perustajan tulee vahvistaa kimpan luonti klikkaamalla ”Jatka” –painiketta.
Seuraavaksi perustaja voi kutsua muita käyttäjiä mukaan Kimppaansa. Mikäli sinulla on ystäviä liitettynä omaan käyttäjätunnukseesi, voit lisätä heidät klikkaamalla ”Kutsu kaikki ystävälistallasi olevat mukaan Kimppaasi.” Muita ystäviä voit kutsua lisäämällä heidän sähköpostiosoitteensa tarkoitukseen osoitettuun kenttään ja klikkaamalla ”Lisää listalle.” Tämän jälkeen sinun tulee vielä klikata ”Lähetä kutsut” –painiketta, jotta kutsut lähetetään ystävillesi. Ystäväsi saavat näin kimpan nimen ja salasanan, joilla hän voi liittyä perustamaasi kimppaan.
Kimppaan liittyäkseen pelaajan on mentävä Kimppa sivulle, jossa on kentät johon Kimpan nimi ja salasana syötetään. Jokainen joukkue saa kuulua vain yhteen kimppaan.
Huom! Leijonapörssin -ylläpito ei vastaa kimpan sisäisistä säännöistä eikä perustajan tekemistä poistoista. Kimpan perustajan on syytä kirjoittaa heti alkuun selkeät säännöt kimpalle, jonka mukaan kaikki joukkueet toimivat.
Kimpan voi perustaa ja siihen liittyä myös kesken meneillään olevan pelijakson, joukkueiden pisteet lasketaan takautuvasti. Huom! Muut voivat liittyä kesken pelijakson kimppaan mikäli kimpan perustaja on tämän perussäännöissä sallinut.
Voit superpelijoukkueellasi tehdä yhden jakson aikana enintään 20 vaihtoa. Superpelimaksu sisältää 11 vaihtoa, ja lisää vaihtoja voit ostaa kolme kerrallaan. Jäljellä olevien vaihtojen määrä näkyy mm. vaihdot -sivulla. Vaihtoehtoisesti voit hankkia hyperpelijoukkueen, jolloin saat edullisempaan hintaan kerralla käyttöösi kaikki 20 vaihtoa. Peruspelijoukkueella ei ole vaihtoja.
Pelaajavaihdot sulkeutuvat ottelupäivisin ensimmäisen ottelun alkamisajankohtana ja avautuvat jälleen pistepäivityksen jälkeen.
Vahvistettuja vaihtoja ei ole enää mahdollista perua pelaajahintojen muuttumisen jälkeen.
Jos vaihdat pelaajia uudelleen saman pelipäivän aikana, kuluvat vaihtosi normaalisti. Muista siis perua vaihdot, jos teet joukkueeseesi muutoksia. Vapaat vaihdot ovat käytettävissä vain ennen jakson merkittyä avauspäivää.
Pelaajavaihtoja ei voi tehdä samalla selaimella kahdelle joukkueelle samanaikaisesti. Jos näin käy, palvelu ilmoittaa vaihdot epäonnistuneiksi.
Leijonapörssissä ei valitettavasti julkaista ottelukohtaisia kokoopanoja.
Näin vaihdat pelaajaa:
- Valitse Oma Joukkue -> VAIHDOT
- Klikkaa MYY -painiketta myytävän pelaajan kohdalta. Pelaajasta saatava rahasumma siirtyy pelitilillesi, jonka saldon näet sivun alareunassa.
- Valitse uusi pelaaja niistä, joiden yhteydessä näkyy Osta-linkki. Klikkaa OSTA -painiketta sen pelaajan kohdalta, jonka haluat joukkueeseesi. Hyväksy vaihdot klikkaamalla VAHVISTA VAIHDOT tai peruuta.
Lisävaihtojen ostaminen verkkopankkimaksulla:
Klikkaa vaihdot -sivulla (Joukkue -> Vaihdot ) ”Osta lisää vaihtoja”, valitse maksutavaksi pankkimaksu klikkaamalla ”jatka” –painiketta ”Pankkimaksulla” otsakkeen alta ja noudata huolellisesti ruudun ohjeita. Voit tilata superpelijoukkueellesi 3 vaihtoa kerrallaan. Tehtyäsi ohjeen mukaiset valinnat, palvelu siirtyy automaattisesti valittuun verkkopankkiin, jossa maksu suoritetaan. Maksun jälkeen palvelu siirtyy takaisin ja vaihdot lisätään joukkueelle.
Lisävaihtojen tilaus pankkimaksulla on mahdollista Nordean, Osuuspankin, Sampo Pankin, Tapiolan, Handelsbankenin, Ålandsbankenin, S-Pankin sekä Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien ja Aktian asiakkailla..
Lisävaihtojen ostaminen tekstiviestillä tai puhelimitse:
Pelimaksun voi maksaa myös tekstiviestillä lähettämällä tilaussivulla oleva koodi numeroon 17125. Huom! Tekstiviestipalvelu toimii ainoastaan Soneran, Elisan, DNA:n, Saunalahden ja Tele Finlandin liittymistä. Voit maksaa myös Prepaid-liittymällä, kunhan liittymästä löytyy vaadittu kate.
Seurantasivulla (Joukkue -> Hallinta) näet joukkueidesi nykyiset pelaajat sekä heidän keräämänsä tilastomerkinnät.
Valitse LEIJONAPÖRSSI –sivu ylävalikosta ja tämän jäkeen TOP100. Sivulla näkyy jakson 100 parasta valmentajaa. Oman sijoituksesi voit tarkistaa menemällä OMA JOUKKUE -> OMA SIJOITUS -sivulle, jossa oma joukkueesi näkyy korostettuna. Listaa voi myös selata eteen- ja taaksepäin yläreunassa olevista linkeistä.
Voit tutkia kaikkien joukkueiden kokoonpanoja klikkaamalla joukkueen nimeä tai siirtyä kyseiseen joukkueen valmentajasivulle klikkaamalla valmentajan nimeä.
Jos joukkueesi on liitetty Kimppapeliin, näet kimppasi tilanteen KIMPPA-sivuilla.
Vakoilunesto menee päälle pistepäivityksen yhteydessä ja avautuu kun vaihdot sulkeutuvat.
Leijonapörssissä voit lisätä toisia käyttäjiä ystäviksi. Tätä toimintoa ei tule sekoittaa kimppaan, sillä ystävätoiminnon kautta ei luoda minkäänlaisia kilpailuja, kuten kimpassa. Voit lisätä toisen käyttäjän ystäväksesi lähettämällä hänelle ystäväpyynnön heidän valmentajasivun kautta. Pääset ystäväsi valmentajasivulle hakemalla hänen tietonsa siirtymällä valmentajahakuun (Tulokset -> valmentajahaku). Valmentajasivun oikeassa yläkulmassa on "Lisää ystäväksi" -painike, jonka kautta voit lähettää pyynnön. Ystäväsi hyväksyttyä pyyntösi, pystyt helpommin seuraamaan hänen menestystään Leijonapörssissä.
Jos yhteystiedoissasi tapahtuu kauden aikana muutoksia, korjaa tietosi ajan tasalle Omat tiedot –sivulla (Profiili > Omat tiedot).